Voor 15.00 uur besteld, dezelfde dag verstuurd
Gratis verzending vanaf €29
Niet goed, geld terug
Blog categorieën

Weet dat groene thee cafeïne bevat, ontdek hoe dit te verminderen!

Wist je al dat groene thee cafeïne bevat? Maar dat dit minder is dan oolong, zwarte thee, koffie, maar meer dan witte thee? De hoeveelheid cafeïne in groene thee varieert van soort tot type. Een kop groene thee kan van 15 mg tot 75 mg cafeïne bevatten, of zelfs nog meer bij sommige types Matcha groene thee. Er zijn veel verschillende factoren die de hoeveelheid cafeïne in thee bepalen. Er zijn gelukkig ook een aantal technieken om de hoeveelheid groene thee te verminderen in je groene thee.

Drink thee van twijgjes. Thee gemaakt van twijgjes bestaat uit de steeltjes, twijgjes en nerven van het theeblad. De twijgjes zijn van nature laag in cafeïne. Populaire thee van twijgjes zijn Kukicha en Houjicha.

Kukicha
Ondank de omvang van Japan is geschikte landbouwgrond erg schaars. Hierdoor is het voor Japanse theeboeren noodzakelijk om de opbrengst uit de theestruiken van de bestaande landbouw te maximaliseren. Dit levert bijzondere theesoorten op, uniek voor Japan. Een voorbeeld is Kukicha thee, gemaakt van de twijgjes, steeltjes en nerven van het theeblad. In het Japans betekent ‘Kuki’ steel en ‘cha’ staat voor thee. Doordat de thee alleen de twijgjes, nerven en steeltjes bevat is het gehalte cafeïne en tannine erg laag. In Japan wordt Kukicha voornamelijk door kinderen gedronken.

Drink groene thee die niet in de schaduw heeft gegroeid. Matcha en Gyokuro bevatten van nature veel cafeïne omdat ze in de schaduw worden verbouwd. Thee verbouwd in de schaduw reageert door het tekort aan zonlicht door meer chlorofyl en andere chemische verbindingen te produceren, waaronder cafeïne.

Vermijd groene thee in poeder vorm. De hoeveelheid cafeïne in groene thee neemt sterk toe als de thee in poedervorm is. Tot poeder vermalen groene thee zoals Matcha worden namelijk gedronken als een suspensie in plaats van een aftreksel. Een suspensie is een mengsel van twee stoffen waarvan de ene stof in zeer fijne deeltjes is gemengd met een andere stof en het mengsel zich niet laat scheiden. Voorbeelden van suspensie zijn roomijs (ijs en room), verf (kleurstoffen in water en terpentine) en Matcha. In het geval van Matcha betekent dit dat je de bladeren in feite drinkt in plaats van het aftreksel van theebladeren. Hiermee krijg je elke gram cafeïne binnen die de thee bevat.

Ga voor gedecafeïneerde groene thee. Decaf groene thee is niet hetzelfde als cafeïnevrije thee, maar bevat minder cafeïne dan andere groene thee. Er zijn een aantal verschillende manieren om de cafeïne uit de thee te halen. Onder de noemer cafeïne-extractie wordt er meestal de CO2 of de directe methode gebruikt. Welke methode er ook gebruikt wordt, er blijft altijd een (zeer) kleine hoeveelheid achter. Het resterende gehalte cafeïne mag wettelijk niet meer dan 0,1% bedragen, berekend op de droge stof. Dit komt neer op maximaal 1 milligram cafeïne per gram gebruikte (droge) thee.

Drink hele groene theebladeren in plaats van theezakjes. Theezakjes bevatten in het algemeen meer cafeïne dan losse thee. Dit heeft in principe weinig te maken met dat er voor theezakjes een andere kwaliteit wordt gebruikt, maar vooral door de bladgrootte van de thee zelf. Des te kleiner de bladeren, des te sneller geven ze hun inhoudsstoffen vrij. Waaronder dus cafeïne.

Drink minder ‘tippy’ groene thee. Theeknoppen of ‘tips’ bevatten normaliter meer cafeïne dan oudere, meer volwassen theebladeren. Om deze reden bevat thee geoogst in de lente (zoals Shincha) vaak (maar niet altijd) meer cafeïne dan laat geoogste thee (zoals Bancha).

Drink melanges met groene thee. Gemelangeerde groene thee, zoals half-om-half citroengras en groene thee of munt en groene thee, bevat normaliter de helft aan cafeïne dan de ongemelangeerde tegenhanger.

Zet groene thee op de juiste manier. Veel mensen gebruiken kokend water om groene thee mee te zetten of laten groene thee langer dan drie of vier minuten trekken. Hierdoor neemt de hoeveelheid cafeïne in de kop thee toe. Gebruik in plaats hiervan bijna-kokend water en laat de thee tussen de 30 seconden tot drie minuten trekken. De meest optimale trektijd ligt vaak tussen de 1½ – 3 minuten.

Nu je weet dat groene thee cafeïne bevat en hoe je weet hoe je dit kan verminderen is het belangrijk om te beseffen dat groene thee vooral gezond is. Het drinken van groene thee heeft een aantal verschillende voordelen voor de gezondheid. Naast de vitamines, antioxidanten en mineralen kan groene thee ook helpen met gewichtsverlies.

Hoi, mijn naam is Jeroen en ik ben verantwoordelijk voor de dagelijkse gang van zaken, inkoop en de administratie. Mijn favoriete thee is Very Honey Assam. Ik ben er verder van overtuigd dat moeder natuur onder andere een goed gevulde medicijnkast is en ons een plant heeft gegeven voor elke kwaal! 

Laat een bericht achter