Voor 15.00 uur besteld, dezelfde dag verstuurd
Gratis verzending vanaf €29
Niet goed, geld terug
Blog categorieën

Waarom groene thee? 11 voordelen groene thee op een rij

Ik drink groene thee. Niet omdat ik groene thee lekkerder vind dan zwarte thee of witte thee, maar omdat groene thee een andere smaak heeft en met de vele variëteiten rondom elke hoek wel weer iets nieuws te ontdekken valt. Naast de smaak drink ik groene thee ook omdat het goed voor me is. Waarom is groene thee goed voor je?

Waarom groene thee?
Groene thee wordt al duizenden jaren als medicijn gebruikt, oorspronkelijk uit China maar door heel Azië gebruikt heeft groene thee veel gebruiksdoeleinden gekend. Voordelen groene thee lopen uiteen van het verlagen van de bloeddruk tot het voorkomen van kanker. De reden dat groene thee meer gezondheidsvoordelen bevat dan zwarte thee komt door de verwerkingsmethode. Zwarte thee wordt verwerkt op een manier die er voor zorgt dat de thee fermenteert, terwijl bij de verwerking van groene thee het fermenteren van de bladeren juist wordt voorkomen. De verschillende verweringsmethodes zorgt er voor dat groene thee een maximum aan antioxidanten en polyfenolen – de stoffen die groene thee voordelen geeft voor de gezondheid.

Voordelen groene thee
Hieronder is een lijst van de prachtige voordelen van groene thee – voordelen waarvan je wellicht niet bewust was. Over een aantal van de voordelen wordt nog altijd gediscussieerd, de lijst is daarom niet geschikt als argumentatie voor medicinaal gebruik van groene thee. Waarom groene thee? De groene thee voordelen op een rij.

Gewichtsverlies. Groene thee helpt het versnellen van de stofwisseling. De polyfenolen in groene thee helpt het niveau van vetverbranding te intensifiëren en de helpt de graad te verbeteren waarin het lichaam voedsel omzet in calorieën.

Diabetes. Groene thee helpt glucose te reguleren waardoor het helpt het stijgende suikerniveau bij voedselinname te vertragen. Dit kan hoge insulinepieken en de resulterende vetopslag helpen te voorkomen.

Hartfalen. Wetenschappers denken dat groene thee helpt het versterken van de bloedvaten, wat helpt de bloedvaten flexibel te houden en beter bestand tegen veranderingen in de bloeddruk. Het kan bovendien helpen beschermen tegen bloedproppen, de voornaamste oorzaak van hartaanvallen.

Slokdarmkanker. Groene thee kan het risico op slokdarmkanker verminderen, maar er wordt ook gedacht dat het helpt kankercellen te doden zonder gezond lichaamsweefsel te beschadigen.

Cholesterol. Groene thee vermindert de slechte cholesterol in het bloed en verbeterd de ratio goed versus slechte cholesterol.

Alzheimer en Parkinson. Er wordt beweerd dat thee het verval veroorzaakt door Alzheimer en Parkinson vertraagd. Onderzoek op muizen tonen aan dat groene thee de hersencellen beschermen tegen vernietiging en helpt bij het verstellen van beschadigde hersencellen.

Tanderosie. Onderzoek suggereert dat de antioxidant catechine in thee bacteriën en virussen kunnen doden die keelinfecties, tandbederf of andere gebitsproblemen veroorzaken

Bloeddruk. Er wordt aangenomen dat regelmatig gebruik van groene thee de kans op hoge bloeddruk wordt verlaagd.

Depressie. Theïne (of cafeïne) is een aminozuur wat van nature voorkomt in de theebladeren. Het is bovendien een stof waarvan wordt aangenomen dat het een relaxerend en ontspannend effect hebben en daarmee een voordeel is voor de theedrinker.

Antivirus en antibacterieel. Thee catechines hebben een sterk antibacterieel en antivirus remmende werking wat ze effectief maken bij behandeling van alles van griep tot kanker. In sommige onderzoeken wordt aangetoond dat groenen thee een remmende werking vertonen bij de verspreiding van veel ziektes.

Huidverzorging. Groene thee helpt blijkbaar ook tegen rimpels en tekenen van veroudering. Dit komt door de antioxidanten en ontstekingsremmende werking. Zowel onderzoeken uitgevoerd op dieren als op mensen hebben aangetoond dat groene thee aangebrachte schade van recente verbrandingen door de zon kunnen tegengaan.

Ten slotte, hoeveel groene thee?
Dit zijn een aantal van voordelen van groene thee op een rij. Met een kop per dag zullen de voordelen van groene thee niet volledig worden benut. Hoeveel koppen groene thee zijn er dan nodig? Sommige zeggen dat 2 koppen per dag voldoende zijn, andere beweren dat een minimum van vijf koppen per dag een must zijn, en weer anderen zeggen dat 10 koppen het advies is. Een ander belangrijk punt in het bepalen van hoeveel koppen groene thee – groene thee bevat cafeïne. Als je gevoelig bent voor cafeïne dat zou één of twee koppen thee de limiet moeten zijn. Groene thee bevat bovendien tannines (welke de opnamecapaciteit van ijzer en foliumzuur kunnen verminderen), waardoor het drinken van groene thee tijdens zwangerschap wellicht niet ideaal is. Voordelen groene thee en het benutten hiervan is sterk afhankelijk van de inname, welke afhankelijk is van de eigen voorkeur.

Hoi, mijn naam is Jeroen en ik ben verantwoordelijk voor de dagelijkse gang van zaken, inkoop en de administratie. Mijn favoriete thee is Very Honey Assam. Ik ben er verder van overtuigd dat moeder natuur onder andere een goed gevulde medicijnkast is en ons een plant heeft gegeven voor elke kwaal! 

Laat een bericht achter