Voor 15.00 uur besteld, dezelfde dag verstuurd
Gratis verzending vanaf €29
Niet goed, geld terug
Blog categorieën

Thee: Lekker en gezond drinken naast water

Ben je op zoek naar lekker en gezond drinken naast water? Bijvoorbeeld lekker en gezond drinken zonder suiker voor tussendoor of lekker en gezond drinken voor je kind? Maak dan kennis met de veelzijdigheid van thee!

Voldoende drinken gedurende de dag is belangrijk. En omtrent de inname van vocht gelden verschillende richtlijnen, maar iedereen is het erover eens, gezond drinken is drinken zonder suiker. Mede daarom wordt thee geadviseerd als gezonde drank naast water, onder andere door het Voedingscentrum.1 Maar welke thee kun je het beste wanneer drinken? Graag nemen we je in deze blog mee in de wereld van thee als gezonde drank naast water.

Theedoos Grey Losse TheeThee gezond?

Alle thee (witte, groene, oolong, zwarte en pu-erh) komt van de theeplant, de Camelia Sinensis. Kruidentheeën, ook bekend als tisanes, komen van verschillende planten en vallen officieel niet onder thee.

Thee van de Camelia Sinensis wordt gezien als één van de gezondste dranken naast water.1 Want naast dat thee bijdraagt aan de vochtinname, bevat thee ook fluoride, mangaan, flavonoïden, tannine en cafeïne. Goede om te weten is dat zwarte en groene thee verschillende flavonoïden en een verschillende hoeveelheid cafeïne bevatten ondanks dat deze van dezelfde plant afkomstig zijn. Dit heeft te maken met het verschil in verwerking van de theebladeren. Daarnaast bevat thee van nature geen suiker.

Doordat thee fluoride, mangaan, flavonoïden, tannine en cafeïne bevat, werkt thee bloeddrukverlagend, verkleint het de kans op hart- en vaatziekten en de kans op een beroerte. Uit diverse onderzoeken blijkt dat deze effecten al zichtbaar worden bij 3 koppen groene thee of 5 koppen zwarte thee per dag. Ook zorgt thee voor een lager risico op diabetes type 2. Kortom, naast water is thee zeker een gezonde drank.

Let op: Thee kan bij het prikkelbare darmsyndroom (PDS) klachten verergeren, neem hiervoor contact op met je dokter. Ook wordt het afgeraden om veel thee te drinken tijdens de zwangerschap en het geven van borstvoeding in verband met de cafeïne in thee. Neem hiervoor contact op met je dokter.

Nu je weet dat thee naast water zeker een gezonde drank is, geven we graag een aantal suggesties welke thee je kunt drinken op welk moment van de dag. Voor elk moment van de dag zijn een aantal theeën welke over het algemeen het beste passen. Uiteraard is dit helemaal vrij in te vullen en afhankelijk van je dagindeling en manier van eten, maar hierbij een aantal suggesties voor gezond drinken bij het ontbijt, de lunch, tijdens het diner en als tussendoortje. Ook gaan we kort in op thee geschikt voor kinderen.

Thee: Gezond drinken bij het ontbijt

Theeën welke vaak bij het ontbijt gedronken worden zijn witte theeën en zwarte theeën.

Vaak wordt witte thee bij het ontbijt gekozen, omdat je smaakpalet dan nog volledig neutraal is. Hierdoor komt de delicate smaak en aroma van witte thee volledige tot zijn recht.

Start je je dag graag met een kop thee vóór het ontbijt? Kies dan voor een kop witte thee. In tegenstelling tot zwarte thee, zorgt witte thee er sowieso niet voor dat je kop thee zwaar op de lege maag valt.

Zoek je een energieboost2, bij het ontbijt? Ook dan is witte thee een goede keuze. Ondanks dat witte thee minder cafeïne bevat dan andere theeën, bevat het de hoogste concentratie L-theanine. Dit zorgt ervoor dat de alfa-hersengolven worden gestimuleerd, kortom, het maakt je meer alert.

Start je je dag met een meditatie? Kies dan ook voor een kop witte thee. Je proeft de delicate smaak van witte thee het beste wanneer je je erop focust en het met je ogen dicht drinkt.

Zin in witte thee bij het ontbijt? Kies bijvoorbeeld:

Pai Mu Tan Witte Thee Pai Mu Tan Witte thee met fris aroma en een milde aangename bloemige smaak.

Naast de witte thee is Matcha ook een ideale thee voor een energie boost en een momentje voor jezelf. Matcha is groene thee in poedervorm waarbij je het gehele theeblad consumeert. De bereiding van Matcha met de Matcha klopper wordt in Japan gezien als een mindful moment waarbij je je alleen focust op het perfecte kopje Matcha thee. Net als witte thee bevat Matcha ook een hoge concentratie L-theanine om de concentratie te vergroten. Ideaal voor een ochtend boost zonder de crash welke ervaren wordt door koffie.

Zin in pure Matcha bij het ontbijt? Kies bijvoorbeeld:

Premium Matcha BioMatcha Rijk aan antioxidanten en geeft een langzame afgifte van energie voor maximaal zes uur.

Naast witte thee en Matcha wordt vooral zwarte thee vaak gekozen om te drinken bij het ontbijt om haar uitgesproken, karakteristieke smaak en de hoge concentratie cafeïne. Maar de ene zwarte thee is uiteraard de andere zwarte thee niet. Daarom een aantal mogelijke zwarte ontbijttheeën op een rijtje:

English Breakfast ExtraEnglish Breakfast Extra Krachtige aromatische en bloemige zwarte theemelange.

English Breakfast is een zwarte thee melange op basis van Indiase en Ceylon theeën. English Breakfast Extra smaakt heerlijk bij een smaakvol ontbijt, bijvoorbeeld met eieren en spek.

Very Honey AssamVery Honey Assam Een rijke zwarte thee met subtiele honingsmaak.

Assam thee spreekt aan voor mensen die normaliter koffie drinken om haar cafeïne boost.

Earl Grey SuperiorEarl Grey Superior De fijnste zwarte Assam- en Chinese thee afgerond met bergamot-/citrussmaak.

Thee: Gezond drinken bij de lunch en bij het diner

Bij de lunch en het diner helpt thee mee aan het voorkomen van een after diner dip. Populair als gezond drinken bij de lunch en gezond drinken bij het diner is zwarte thee, Pu Erh thee, groene thee en Oolong thee. Deze theeën helpen allemaal om je metabolisme te activeren en gaan goed samen met veel verschillende gerechten.

Even in het kort, al deze theeën komen van dezelfde plant, het verschil ontstaat in het verwerkingsproces van de theeën. Groene thee wordt helemaal niet gefermenteerd, Oolong thee gedeeltelijk, zwarte thee volledig en Pu Erh wordt gefermenteerd en fermenteert tijdens de opslag nog verder door. Qua cafeïne bevat zwarte thee de meest cafeïne gevolgd door Oolong thee en Pu Erh thee. Groene thee bevat van deze vier theeën de minste cafeïne.

Maar niet alleen om haar gezonde voordelen kies je thee bij de lunch of het diner, ook om thee gerechten kan ondersteunen of bepaalde tonen kan accenturen. Welke thee kies je bij welk gerecht? Hierbij een aantal suggesties:

Tien Kuan Yin OolongTien Kuan Yin Oolong Deze Oolong thee heeft een intensieve, fruitige en volle smaak.

Deze thee is zeer geschikt om te drinken bij gerechten welke schaal- en schelpdieren en zeevruchten bevatten of bij wit vlees.

China Pu Erh BioChina Pu Erh Bio Pu Erh heeft een donker aftreksel en een aardachtige, zachte smaak.

Pu Erh smaakt heerlijk bij gerechten met chocolade en gerechten met kip of vlees.

Sencha SuperiorSencha Superior Groene thee met verfijnde smaak; aangenaam licht en zacht.

Sencha Superior is heerlijk om te combineren met gerechten met veel groenten, vis en wit vlees.

China GunpowderChina Gunpowder Volle groene thee.

Heerlijk bij sandwiches met ham of kip of hartige deegwaren.

Darjeeling "Gielle"Darjeeling "Gielle" Darjeeling “Gielle” is een licht zwarte thee met een milde, fruitige smaak.

Darjeeling is heerlijk om te combineren met zoete desserts zoals cheesecake en andere romige desserts.

Assam Koomsong TGFOP IAssam Koomsong TGFOP I Zwarte thee met kruidige smaak ondersteund met licht moutachtige ondertonen.

Deze thee is perfect om consumeren bij rood vlees en quiche.

Thee: Gezond drinken als tussendoortje

Ook tussen de reguliere maaltijden door is thee behalve water een gezonde drank. Zowel warm als koud (ijsthee) biedt thee een heerlijk, ontspannend en verfrissend momentje. Bijvoorbeeld tijdens de ochtend een groene thee melange om je metabolisme te stimuleren. En s ’middags een Pu Erh melange waarin genoeg cafeïne zit om de middag goed door te komen, maar geen invloed heeft op je nachtrust. Afhankelijk van hoe gevoelig je bent voor cafeïne kun je kiezen voor een witte of groene thee melange.

En er is voor iedereen wel een melange welke aanspreekt.

Op zoek naar een zoete break met slechts 2 kcal per 100 ml? Kies voor English Caramel.

English CaramelEnglish Caramel Een zwarte thee melange uit Assam en China met romige zoete Engelse karamel.

Liever een fruitige oppepper? Kies voor Black Wild Berry-Licious.

Black Wild Berry-LiciousBlack Wild Berry-Licious Zwarte thee melange met kersensmaak.

Meer zin in een bloemige verfrissing? Kies voor China Jasmijn.

China JasmijnChina Jasmijn Premium groene thee melange met nachtbloeiende jasmijn.

Of heb je een verfrissende oppepper nodig? Ga dan voor Green Ginger Lemony Splendid.

Green Ginger Lemon Naturally SplendidGreen Ginger Lemon Naturally Splendid Groene theemelange met een frisse twist.

Heb je s’middags moeite om je te concentreren? Kies dan een melange op basis van witte of groene thee zoals Guava Fantasy.

Guava Fantasy NaturallyGuava Fantasy Naturally Een mooie witte theemelange met guavesmaak.

Neem je als tussendoortje een heerlijke fruitsalade of een lekker stukje gebak? Kies dan voor Ceylon OP Pettiagalla Superior of Earl Grey

Ceylon OP Pettiagalla SuperiorCeylon OP Pettiagalla Superior Een superieure kwaliteit zwarte thee.

Meer zin in scones of zoete zandkoekjes? Combineer deze dan eens met Black Rose.

Black RoseBlack Rose Een mooie zwarte thee melange geparfumeerd met rozenolie en rozenknopjes.

In principe zijn alle losse theeën ook heerlijk om een verfrissende ijsthee van te bereiden, zelf ben ik helemaal fan van ijsthee van Green Mango Dream.

Green Mango DreamGreen Mango Dream Heerlijk fruitige groene thee met mango-passievruchtsmaak.

Ben je benieuwd hoe je zelf ijsthee maakt? Klik dan hier

Zelfgemaakte ijsthee van losse thee

Thee: Gezond drinken kind

Vanuit het Voedingscentrum wordt geadviseerd om niet meer dan 1 a 2 kopjes thee per dag aan kinderen onder de 13 te geven. Nu is deze regel niet op mij toegepast toen ik klein was, ik dronk s ‘morgens en s ’middags altijd 2 koppen zwarte thee. Het is uiteraard aan iedere ouder zelf om te bepalen wat jij goed acht voor je kind, het advies van het Voedingscentrum is slechts een richtlijn. Voor kinderen boven de 13 adviseert het Voedingscentrum niet meer dan 4 a 5 koppen thee per dag.

Wil je je kind een gezonde drank zonder toegevoegde suikers geven maar toch met een lekkere smaak?

Banana Apricot BlissBanana Apricot Bliss Heerlijke gearomatiseerde groene thee melange met bananensmaak. 

Banana Apricot Bliss bevat groene thee aangevuld met stukjes aardbei, framboos, banaan en abrikoos en zonnebloembloesem.

Blueberry Heaven NaturallyBlueberry Heaven Naturally Een heerlijke melange met de smaak van blauwe bosbessen.

De melange bestaat uit groene thee en witte thee, stukjes appel, natuurlijk aroma, stukjes aardbei, rozenknoppen, frambozen en blauwe bosbessen.

Strawberry Rhubarb Delightful DreamStrawberry Rhubarb Delightful Dream Fruitige, gearomatiseerde groene thee melange.

Strawberry Rhubarb Delightful Dream bevat zonnebloembloesem, plakjes aardbei en stukjes rabarber.

Kortom, zoek je lekker en gezond drinken behalve water voor tijdens het ontbijt, de lunch, het diner of voor tussendoor? Of ben je op zoek naar lekker en gezond drinken behalve water voor je kinderen? Kies voor thee! Zowel warm als koud is thee een heerlijk, gezond alternatief. Voor welke thee kies jij?

Bronnen:

1. Het Voedingscentrum, geraadpleegd in mei 2019

2. http://edition.cnn.com/2008/HEALTH/conditions/04/09/healthmag.energy/index.html?iref=newssearch

Hi, mijn naam is Anne Marije en ik ben Content Marketing Coordinator hier bij Evans & Watson. Mijn favoriete thee is Sencha Superior - heerlijk 's avonds na het eten. Ik heb een passie voor gezondheid, natuurlijke voeding en sporten.

Laat een bericht achter