Voor 15.00 uur besteld, dezelfde dag verstuurd
Gratis verzending vanaf €29
Niet goed, geld terug
Nieuwsbrief ontvangen?
Blog categorieën

Cafeïne en thee

Als je verschillende willekeurige thee experts zou vragen naar de hoeveelheid cafeïne – ook bekend als theïne – die een kop thee bevat, krijg je hoogstwaarschijnlijk veel verschillende antwoorden. De hoeveelheid cafeïne is namelijk afhankelijk van een aantal factoren. Om hierin duidelijkheid te scheppen heb ik een kleine review van de feiten en mythen rondom cafeïne en thee hieronder uiteengezet.

De ‘algemene’ richtlijnen
De geaccepteerde richtlijn binnen de theesector is dat groene thee ongeveer de helft aan cafeïne als dat van zwarte thee bevat. Naar gelang het feit dat de thee lichter van kleur wordt, neemt de cafeïne elke keer ongeveer met de helft af. Wat? Zo dus…

Koffie – 100mg
Zwarte thee – 50mg
Oolong – 25mg
Groene thee – 15mg
Witte thee – 10mg

Onderzoek naar cafeïne in thee?
Het probleem rondom deze richtlijnen is echter dat cafeïne zeer moeilijk is te meten. Veel verschillende variabelen, zoals de bladgrootte, de leeftijd van de theeplant en de plantsoort, spelen een rol. Door de controverse rondom het onderwerp zijn er verschillende onderzoeken naar gedaan. De resultaten komen echter niet tot een eenduidig antwoord. Sommige onderzoeksresultaten bevestigen de algemene richtlijnen, terwijl anderen juist de richtlijnen ontkrachten.

Alle theeën bevatten evenveel cafeïne
De ‘nieuwe lijn’ van gedachte werkt met het uitgangspunt dat elk theeblad evenveel cafeïne bevat. De verschillen tussen de theeën zouden voort komen uit de plantsoort. De soorten die in India groeien bevatten meer cafeïne dan de soorten in China. Een andere factor die een rol speelt is de grootte en de leeftijd van het blad. Een ‘eerste pluk’ met kleinere bladeren bevat bijvoorbeeld meer cafeïne.

Het belangrijkste is tijd
De angel zit ‘m voor mij in de trektijd. Ik weet dat wanneer ik 5 koppen zwarte thee achter over sla ik veel meer cafeïne binnen krijg dan bij 5 koppen witte of groene thee. De hoofdreden hiervoor is de duur van het trekken van de thee. Des te langer de thee trekt, des te meer cafeïne er vrij komt. Hierover is iedereen – zo’n beetje het enige punt – het over eens. Omdat groene thee slechts de helft van de tijd als dat van zwarte thee trekt, bevat ze ongeveer de helft aan cafeïne. Met andere woorden, de richtlijn lijkt te kloppen. Als algemene basisrichtlijn lijken ze dus te kloppen. Een nauwkeurigere richtlijn echter is dan de volgende:

5 minuten – 50mg cafeïne
4 minuten – 40 mg cafeïne
3 minuten – 30mg cafeïne
2 minuten – 20mg cafeïne
1 minuten – 10 mg cafeïne

Samenvatting
Voila! De meest uitgebreide uitleg over cafeïne in thee die je ooit nodig zult hebben. Het enige wat belangrijk is om te onthouden is dat hoe minder lang je de thee laat trekken, des te minder cafeïne het bevat. Denk er aan, je kunt de thee ook te kort laten trekken. Zwarte thee een minuut laten trekken zal vast en zeker een niet aan te raden waterige thee opleveren.

Wat is cafeïne?
Cafeïne is een stimulerend middel in koffie en thee (theïne), die de hartslag en de alertheid kan bevorderen en in verhoogde hoeveelheden kan leiden tot rusteloosheid of slapeloosheid.

Foto credits: http://memegenerator.net/instance/28788155

Hoi, mijn naam is Jeroen en ik ben verantwoordelijk voor de dagelijkse gang van zaken, inkoop en de administratie. Mijn favoriete thee is Very Honey Assam. Ik ben er verder van overtuigd dat moeder natuur onder andere een goed gevulde medicijnkast is en ons een plant heeft gegeven voor elke kwaal! 

Laat een bericht achter