Voor 15.00 uur besteld, dezelfde dag verstuurd
Gratis verzending vanaf €29
Niet goed, geld terug
Blog categorieën

Is witte thee gezond?

Witte thee bevat veel antioxidanten1 en weinig cafeïne en looistoffen. Desondanks is witte thee minder populair dan groene en zwarte thee. In deze blog vertellen we je graag meer over witte thee in het algemeen en vooral: is witte thee gezond?

Even voorstellen… wat is losse witte thee?

Allereerst, wat is losse witte thee? Net als zwarte en groene thee is ook witte thee afkomstig van de Camellia Sinensis plant. Witte thee wordt op kleine schaal geproduceerd en is daardoor duurder en beperkter beschikbaar dan groene en zwarte thee en daardoor minder populair. Uniek voor losse witte thee is dat alleen de knoppen worden geplukt voor witte thee. De knoppen worden geplukt voordat deze opgaan. Na het plukken wordt het natuurlijke vocht uit de bladeren verdampt en worden de knoppen gedroogd.

De naam witte thee is ontstaan doordat de jonge toppen bedekt zijn met zilverwitte haartjes. Kenmerkend aan witte thee is het lichte, strokleurige aftreksel. Witte thee bevat weinig cafeïne, per kop maximaal 25 mg.

Van alle theesoorten heeft witte thee de meest delicate smaak en aroma. Witte thee wordt qua smaak gemakkelijker ontvangen in Europa dan Groene thee. De nuances in witte thee zijn subtiel, haast ontastbaar en roepen smaken op zoals bamboe, asperges tot aardachtige smaaktonen als amandel. Aroma´s neigen naar subtiele bloemige tonen, variërend als een bloemenboeket van theesoorten. Witte thee wordt ook wel gekenmerkt als ‘meditatiethee’. Je proeft de delicate smaak van witte thee het beste wanneer je je erop focust en het met je ogen dicht drinkt.

White dream guangxi

Is witte thee gezond?

Doordat witte thee minder populair is en beperkter beschikbaar dan zwarte en groene thee is hier ook minder onderzoek naar gedaan en is meer onderzoek ook nodig. Desondanks is witte thee gelinkt aan diverse gezondheidsvoordelen in diverse studies.

Witte thee en anti-veroudering

Allereerst is witte thee gezond volgens de inwoners van het Japanse eiland Okinawa.2 Op dit eiland bevindt zich het dorp met de bijnaam 'dorp van de eeuwelingen' waar de meeste honderdjarigen ter wereld wonen. Hier wordt witte thee beschouwd als het natuurlijke product met de meest antioxidanten ter wereld door de grote hoeveelheid polyfenolen. Deze helpen om vrije radicalen te reduceren. Qua antioxidanten zou witte thee gelijk staan aan ongeveer 10 glazen versgeperste sinaasappelsap. Hierdoor blijf je volgens de inwoners door een kop witte thee per dag langer jong.

Ook uit een studie uit 20093 blijkt dat witte thee anti-veroudering eigenschappen heeft. Witte thee zorgt ervoor dat de huid sterker blijft en er minder snel rimpels ontstaan.

Witte thee en ziekten

Naast het tegengaan van veroudering kan het reduceren van een overload aan vrije radicalen ook de ontwikkeling van chronische en degeneratieve ziekten tegengaan, zoals auto-immuunziekten.4 Verder kan de grote hoeveelheid polyfenolen in witte thee zorgen voor een verlaagd risico op een beroerte.5

Verder, doordat losse witte thee, net als zwarte en groene thee, polyfenolen bevat, zorgen de polyfenolen in witte thee ook voor:6

  • Een verlaagd risico op hartziekten;
  • Een verlaagd risico op kanker;
  • Het remmen van de groei van kanker;
  • Een stimulatie van de groei van nuttige bacteriën in de darmflora.

Bovendien heeft een Chinese studie aangetoond dat witte thee voordelen kan opleveren voor diabetespatiënten.7 Regelmatig witte thee drinken zorgde voor het verlagen van de plasmaglucosespiegels, het verlichten van polydipsie en het verhogen van de insulinesecretie.

Witte thee en gewichtsverlies

Tevens kan witte thee in verband worden gebracht met het verliezen van gewicht, omdat witte thee, net als groene thee, cafeïne en EGCG bevat.8 Uit een laboratorium studie bleek dat witte thee de vetverbranding kan stimuleren en de aanmaak van nieuwe vetcellen kan voorkomen.

Witte thee en tanden

Ook bevat witte thee fluoriden, flavonoïden en tannines waardoor witte thee goed is voor je tanden. Zo tonen de resultaten van een studie aan dat juist de combinatie van fluoride en tannine zorgt voor het verhogen van de zuurbestendigheid van tandglazuur.9 Deze combinatie werkt volgens de studie beter voor het verhogen van de zuurbestendigheid dan fluoride alleen. Daarnaast, doordat witte thee lichter is dan zwarte thee, zullen er minder snel vlekken op je tanden ontstaan.

Witte thee en energie

Verder zorgt witte thee voor een energieboost10, doordat witte thee de hoogste concentratie L-theanine bevat en minder cafeïne dan andere theeën. Want naast dat minder cafeïne ervoor zorgt dat de drank meer hydraterend is wat belangrijk is voor extra energie, zorgt L-theanine ervoor dat de alfa-hersengolven worden gestimuleerd. Dit zorgt ervoor dat je alerter wordt en daarnaast kalmeert witte thee. Witte thee wordt hierdoor in verband gebracht met het reduceren van mentale en fysieke stress.

Witte thee en Parkinson

Tot slot is er ook een verband gevonden tussen het consumeren van witte thee en de ziekte van Parkinson. Zo zou het drinken van witte thee het risico op de ziekte van Parkinson verlagen.11 Ook zou het dagelijks drinken van thee de achteruitgang van het cognitieve vermogen van ouderen beperken.12

Kortom, is witte thee gezond? Ja, het draagt zeker bij aan een goede gezondheid (naast uiteraard een gezond voedingspatroon). Wel is er meer onderzoek nodig naar de effecten van witte thee. Desondanks is witte thee een fijne toevoeging op je voedingspatroon, omdat deze gezond is, deze meditatiethee je een momentje van rust gunt en zowel warm als koud heerlijk smaakt!

Bronnen voor meer informatie
1. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0308814607010631
2. “Ikigai: de Japanse geheimen voor een lang, gezond en gelukkig leven” van Héctor Garcia en Francesc Miralles uit 2016 
3. https://bmccomplementalternmed.biomedcentral.com/articles/10.1186/1472-6882-9-27
4. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23675073
5. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24172310
6. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21432397
7. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22279681
8. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19409077
9. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/7738265
10. http://edition.cnn.com/2008/HEALTH/conditions/04/09/healthmag.energy/index.html?iref=newssearch
11. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22448141
12. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/27824892

Hi, mijn naam is Anne Marije en ik ben Content Marketing Coordinator hier bij Evans & Watson. Mijn favoriete thee is Sencha Superior - heerlijk 's avonds na het eten. Ik heb een passie voor gezondheid, natuurlijke voeding en sporten.

Laat een bericht achter